Jak doplnit potřebné minerály?

Minerály mají v lidském těle nezastupitelnou roli a jsou klíčové pro naše celkové zdraví. Co ale dělat ve chvíli, kdy máte nedostatek minerálů, který se může projevovat celou řadou příznaků? Přiblížíme vám, jaké minerály jsou pro tělo nepostradatelné a také jak je tělu dodat.

Které minerály jsou pro lidské tělo klíčové?

V lidském těle je obsaženo přibližně 25 různých minerálů, které je možné rozdělit do dvou skupin, a sice na minerální látky a stopové prvky.

Mezi minerální látky patří běžné minerály, jako je hořčík, vápník nebo draslík. Těchto minerálů naše tělo potřebuje velké množství. Stopovými prvky pak rozumíme minerály, kterých tělo potřebuje menší množství. Pojďme si blíže představit některé z důležitých minerálů, bez kterých by naše tělo nefungovalo tak, jak má.

Hořčík

Hořčík (Mg) je důležitý pro řadu základních procesů v lidském těle, mezi které patří například regulace hladiny cukru v krvi nebo regulace funkce svalů. Nedostatek hořčíku může vést k únavě, nespavosti, svalovým záškubům nebo křečím a může také zhoršovat paměť. Hořčík by měl být nezbytnou součástí i sportovní výživy vzhledem k tomu, že pomáhá předcházet křečím nohou při sportovním výkonu.

Vápník

Vápník (Ca) je v těle zastoupený zejména v kostech a v zubech, téměř každá buňka v lidském organismu však nějakým způsobem vápník využívá. Vápník je tak nezbytný pro náš nervový systém, svaly, srdce a kosti.

volchem-jak-doplnit-mineraly-02
Pro sportovce je dostatečný příjem minerálů velmi důležitý.

Fosfor

Fosfor (P) je společně s vápníkem nezbytný ke správné stavbě kostí a zubů a je také důležitý pro správnou funkci mozku a nervů. Fosfor se nachází v potravinách, jež mají vysoký obsah bílkovin, najdete ho tedy například v mase, luštěninách, ořeších nebo semenech.

Železo

Proč je důležitý dostatečný příjem železa (Fe)? Železo se podílí hned na několika biochemických reakcích a je nepostradatelné pro buněčné dýchání. To znamená, že je jedním ze zásadních faktorů, od kterých se odvíjí, kolik kyslíku se dostane do našeho mozku, srdce a ostatních orgánů.

Zinek

Zinek (Zn) v těle pomáhá enzymům zajišťovat správnou funkci imunitního systému a má zásadní vliv na plodnost. Jeho dostatek je důležitý i pro prevenci virových onemocnění, jako je nachlazení nebo chřipka. Mimo to upravuje hladinu cukru v krvi a má pozitivní vliv na zdraví pokožky.

Jód

Věděli jste, že jódový deficit je jedním z nejpalčivějších zdravotních problémů současnosti? Nedostatek jódu (I), jehož významnou funkcí v organismu je účast na tvorbě hormonů štítné žlázy, může vést k poškození mozku a může mít také negativní dopad na duševní a tělesný vývoj dětí.

Draslík

Draslík (K) je zcela klíčový pro správnou funkci svalů, a to včetně srdečního svalu. Nedostatek draslíku se projevuje únavou, slabostí a poruchami srdečního rytmu. Ke zdrojům draslíku se řadí například brambory, luštěniny, celozrnné obiloviny a ořechy.

Síra

Který minerál je nezbytný pro tvorbu kostí, šlach a chrupavek? Odpovědí je síra (S), která se zároveň podílí na detoxikaci organismu. Síra napomáhá mírnit svalové křeče a bolesti a je důležitá také pro prevenci revmatismu.

Selen

Selen (Se) má důležitou roli v boji proti volným radikálům a má pozitivní vliv na obranyschopnost organismu a na štítnou žlázu. Selen je obsažený například v kukuřici, cibuli, mořských plodech nebo ve vejcích.

Chrom

Obranyschopnost organismu pomáhá posilovat také chrom (Cr), jenž je nezbytný i pro správný růst těla. Nedostatek chromu v těle často způsobuje nadměrná konzumace bílého cukru nebo bílé mouky. Mezi zdroje chromu patří například lesní plody, ořechy nebo pivovarské kvasnice.

Jakou mají minerály funkci v lidském těle?

Minerály, které jsou stavebními prvky kostí a zubů, jsou pro lidský organismus podobně důležité jako například sacharidy nebo bílkoviny. Minerály jsou zcela zásadní nejen pro tvorbu kostí a zubů, ale podílejí se také na procesu výživy a řídí rovnováhu v organismu, činnost srdce a zažívacího systému. Jsou nezbytné i pro normální funkci nervů a svalů.

Nedostatek minerálů v těle může vést ke zdravotním obtížím a dokonce i k celé řadě vážných onemocnění.

volchem-jak-doplnit-mineraly-03
Minerály získáte z pestré a zdravé stravy a díky potravinovým doplňkům.

Jak získat důležité minerály

Vzhledem k tomu, že si tělo neumí vytvořit minerály samo, je nutné je doplňovat prostřednictvím pestré a zdravé stravy.

Mezi zdroje vápníku například patří mléčné výrobky, losos a pstruh. Zdroji hořčíku jsou například mléko, jogurty, ořechy a semínka a mezi cenné zdroje železa patří červené maso, játra, tofu a vejce. Jaké potraviny jsou zdrojem zinku? Maso, čočka, fazole, cizrna, ořechy, mléčné výrobky a vejce.

Vyzkoušejte kvalitní doplňky stravy

Ne vždy je možné získat veškeré potřebné minerály pouze ze stravy. Někteří lidé potřebují zvýšený příjem minerálů, aby jejich tělo fungovalo správně. Jedná se zejména o těhotné ženy, děti v období růstu, seniory a také o lidi, kteří pravidelně sportují nebo posilují.

Pokud patříte do některé z těchto skupin nebo víte, že vaše strava není dostatečně pestrá, je namístě sáhnout po vhodných potravinových doplňcích, které tělu dodají potřebné minerály.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení